Infobrochure: schoolaccenten 2025-2026

Blijven inzetten op een goede leerlingbegeleiding

De implementatie van een kwalitatieve goede zorgwerking vraagt om herhaling, opfrissing, reflectie, bijsturing, verdieping, verankering, … zodat we in elke zorgfase een goed aanbod van acties kunnen bieden op maat van de kinderen.

Het team frist de visie op leerlingbegeleiding op. Het team toetst of de acties die op de klasvloer lopen op de vier domeinen (leren en studeren, de onderwijsloopbaan, preventieve gezondheidszorg, psychisch sociaal functioneren) nog actueel zijn.

Leren Leren

De school volgt de leerresultaten van de leerlingen op en onderneemt acties in het kader van kwaliteitszorg op basis van observaties, klastoetsen, OVSG toetsen, LVS toetsen en Vlaamse toetsen.

De school werkt een goede aanpak uit rond begrijpend luisteren zodat kleuters aan het denken gezet worden o.b.v. vragen van een hogere denkorde.

De school zet in op een goede leerlijn voor het leergebied wiskunde zodat er nog meer effecten zijn in onze leerresultaten.

Via het zorgteam bewaakt de school dat er ingezet wordt op doelgericht en planmatig werken in fase 1 van de zorgpiramide.

Psychisch en sociaal functioneren

De school zet verder in op het verhogen van het welbevinden van kinderen. Op basis van bevragingen van de leerlingen meet de school de effecten en onderneemt hierna acties die het welbevinden van de leerlingen stimuleren.

De klasleerkrachten zetten in op de uitbouw van de gouden weken in de klas, zodat de verschillende fases van groepsvorming begeleid worden. De bedoeling hiervan is dat de klasgroep sterk gemaakt wordt.

Hieruit groeien klasafspraken die gebaseerd zijn op 3 pijlers: verantwoordelijkheid, respect en veiligheid. Deze pijlers breiden we uit naar school- en speelplaatsafspraken.

Op schoolniveau wordt er een beleid rond goed gedrag en een sanctiebeleid uitgebouwd (op basis van het 4-ladensysteem).

Talenbeleid

Inzetten op sterke woordenschat

De school komt tot afspraken over sterke woordenschat in de kleuterschool. Dit gebeurt door de duur van thema’s uit te breiden zodat de rijke woordenschat bij de kleuters beter geïmplementeerd geraakt.

Begrijpend luisteren

 Tijdens het schooljaar 24-25 experimenteerde het kleuterteam met het stellen van sterke vragen bij het voorlezen van verhalen. Ze catalogiseerden hun vragen volgens de Taxonomie van Bloom, wat de leerlingen aanzet tot het zoeken naar oplossingen bij situaties.

Activeren van voorkennis

In heel de school wordt er aandacht besteed aan het activeren van voorkennis bij thema’s, bij rijke teksten. Hierdoor is er een betere aansluiting voor taalzwakkere leerlingen of leerlingen waarbij de thuistaal niet-Nederlands is als de les in de klas gegeven wordt (SES-beleid).

Nieuwe minimumdoelen

Vanaf september 2025 gaan de nieuwe minimumdoelen in. Scholen krijgen een jaar de tijd om deze te implementeren.

De school volgt de regelgeving hierover op, informeert en professionaliseert het team, zodat we op 1 september 2026 werken conform de nieuwe minimumdoelen. Hiervoor volgt de school een traject rond kennisrijk curriculum en krachtige leeromgeving.


Pedagogisch project actualiseren

Met het team brainstormen we over de manier waarop we nu en in de toekomst ons onderwijs willen inrichten. Hieraan actualiseren we onze visie en creëren we een missen. In een latere fase vertalen we deze visie in de noden naar een schoolgebouw.

Boontje voor sport

 Onze school is een sportieve school. Dat merk je aan het sportaanbod. In de daglessen hebben we de turn- en de zwemlessen. Alle kinderen krijgen twee lestijden turnen van de turnmeester of turnjuf. Daarnaast gaan de kinderen in de lagere school zwemmen en krijgen ze in een beurtrolsysteem fiets- en danslessen.

Tijdens het eerste trimester van het schooljaar vindt tijdens de middag onze badmintoncompetitie plaats. De leerlingen van het 4de, 5de en 6de leerjaar kunnen dan enkele weken oefenen en zich later eventueel inschrijven voor de wedstrijden. Tijdens het tweede trimester houden we een tafeltenniskampioenschap. In mei en juni organiseren we ‘s middags klassencompetities. Dat kan voetbal, trefbal, netbal of een andere sport zijn. Aanvullend is er ook een vrijblijvend sportaabod tijdens de middag in het kader van welbevinden. Jaarlijks is er een sportdag en een dag van de sportclubs.

Daarnaast zijn er nog de naschoolse sportactiviteiten van MOEV. Meestal gaan de sportactiviteiten op woensdagnamiddag door. De ouders zorgen voor het vervoer. Op het programma staan heel wat verschillende sporten bijv. netbal, trefbal, unihoc, voetbal 4-4, touwtrekken, minitennis,… De kinderen die in aanmerking komen voor de sportnamiddag nodigen we tijdig uit om hun sportieve beentje voor te zetten.

Zorg en LO

Maandelijks is er een overleg met de zorgcoördinatoren en de leermeesters LO. We zijn ervan overtuigd dat zij elkaar goed kunnen aanvullen. Sommige leerproblemen worden al opgemerkt via de motorische ontwikkeling. Bovendien kunnen de sportleerkrachten vaak nuttige info geven over kinderen tijdens de turnles die ook tijdens het zorgoverleg besproken worden.

Bewegen tijdens de lessen

Sport en spel horen voortdurend de aandacht te krijgen in een school die sport hoog in het vaandel draagt. Onze klasleerkrachten zetten in op bewegen tijdens de lessen bij de aanbreng of inoefening van een reken-, taal- of andere les.

Kunst en Cultuur

 De school werkt samen met de Academie het project “Maxi Muzisch onder 1 dak” verder uit. Het team maakt zicht sterker in het doelgericht uitwerken van muzische activiteiten.

Digitale geletterdheid

Samen sterk in ICT, technologie en mediawijsheid

In Qworzó zetten we volop in op digitale geletterdheid. Onze samenleving is doordrongen van technologie en digitale media — en daar bereiden we onze leerlingen actief op voor. We bouwen aan hun digitale competenties via drie belangrijke bouwstenen:

1. ICT-basiscompetenties: vlot en veilig aan de slag

Leerlingen leren vlot en veilig werken met digitale tools. Ze zoeken informatie op, verwerken gegevens, oefenen zelfstandig en gebruiken toepassingen zoals tekstverwerkers, fotobewerkers en leerplatformen. Zo ontwikkelen onze leerlingen niet alleen praktische vaardigheden, maar leren ze ook hoe ze technologie efficiënt en verantwoordelijk kunnen inzetten.

2. Computationeel denken: probleemoplossend leren

We stimuleren onze leerlingen om logisch en creatief te denken. Computationeel denken gaat over het herkennen van patronen, het opdelen van problemen in stappen en het bedenken van slimme oplossingen – met of zonder computer. Door te programmeren, te ordenen of instructies te geven aan elkaar of aan een digitale tool, leren kinderen gestructureerd denken.

3. Mediawijsheid: bewust en kritisch omgaan met media

Onze leerlingen groeien op in een wereld vol informatie. Daarom leren ze kritisch nadenken over wat ze zien, horen en delen. We besteden aandacht aan privacy, online veiligheid, respectvolle communicatie én de impact van hun mediagebruik op zichzelf en hun omgeving.

Een doordacht traject, van kleuter tot zesde leerjaar

In alle leerjaren bouwen we voort op eerder verworven vaardigheden, via een spiraalcurriculum. De kleuters ontdekken spelenderwijs digitale tools, terwijl oudere leerlingen ICT steeds zelfstandiger en bewuster gebruiken, zowel binnen als buiten de klas.