Infobrochure: schoolaccenten 2024-2025

Blijven inzetten op een goede leerlingbegeleiding

De implementatie van een kwalitatieve goede zorgwerking vraagt om herhaling, opfrissing, reflectie, bijsturing, verdieping, verankering, … zodat we in elke zorgfase een goed aanbod van acties kunnen bieden op maat van de kinderen.

Het team frist de visie op leerlingbegeleiding op. Het team toetst of de acties die op de klasvloer lopen op de vier domeinen (leren en studeren, de onderwijsloopbaan, preventieve gezondheidszorg, psychisch sociaal functioneren) nog actueel zijn.

Leren Leren

De school volgt de leerresultaten van de leerlingen op en onderneemt acties in het kader van kwaliteitszorg op basis van observaties, klastoetsen, OVSG toetsen, LVS toetsen en Vlaamse toetsen.

De school werkt een goede aanpak uit rond begrijpend luisteren zodat kleuters aan het denken gezet worden o.b.v. vragen van een hogere denkorde.

De school zet in op een goede leerlijn voor het leergebied wiskunde zodat er nog meer effecten zijn in onze leerresultaten.

Via het zorgteam bewaakt de school dat er ingezet wordt op doelgericht en planmatig werken in fase 1 van de zorgpiramide.

Psychisch en sociaal functioneren

De school zet verder in op het verhogen van het welbevinden van kinderen. Op basis van bevragingen van de leerlingen meet de school de effecten en onderneemt hierna acties die het welbevinden van de leerlingen stimuleren.

De school verkent in het leerplan Leer Lokaal het leergebied sociaal relationele competenties, met bijzondere aandacht voor de leerlijnen oplossingsgericht omgaan met conflicten en weerbaarheid.

Op schoolniveau wordt er een sanctiebeleid uitgebouwd op basis van het 4-ladensysteem.

Talenbeleid

Inzetten op sterke woordenschat

De school experimenteert verder en komt tot afspraken over sterke woordenschat in de kleuterschool. Dit gebeurt door de duur van thema’s uit te breiden zodat de rijke woordenschat bij de kleuters beter geïmplementeerd geraakt. Hierbij wordt aandacht besteed aan het activeren van voorkennis bij kinderen met kansarme thuissituaties. (GOK-beleid)

Implementatie van de nieuwe taalmethode ‘Talent’

Vorig schooljaar werkten we met een nieuwe taalmethode voor het tweede tot het zesde leerjaar. Dit schooljaar werken we verder met deze methode en komen we tot afspraken. Hierbij zetten we in op goed taalonderwijs.

Evalueren

Het kleuterteam experimenteert met de nieuwe leerplandoelen van Leer Lokaal om zo een selectie van observatiedoelen te selecteren voor de nieuwe observatielijsten om de ontwikkeling van de kleuter beter in kaart te brengen.

De school rapporteert op een uniforme manier aan ouders van kinderen met een IAC-traject en aan ouders van anderstalige nieuwkomers.

Leer Lokaal

OVSG biedt vanaf 1 september 2023 nieuwe leerplandoelen aan. Scholen krijgen 3 jaar de tijd om deze te implementeren.

Het schooljaar 2024-2025 verdiept de school zich in het leergebied wiskunde en sociaal relationele competenties. We maken voor deze leergebieden, net zoals voor kunst en cultuur en digitale geletterdheid een verticale leerlijn op.

 

Boontje voor sport

Onze school is een sportieve school. Dat merk je aan het sportaanbod. In de daglessen hebben we de turn- en de zwemlessen. Alle kinderen krijgen twee lestijden turnen van de turnmeester of turnjuf. Daarnaast gaan de kinderen in de lagere school zwemmen en krijgen ze in een beurtrolsysteem fiets- en danslessen. Tijdens het eerste trimester van het schooljaar vindt tijdens de middag onze badmintoncompetitie plaats. De leerlingen van het 4de, 5de en 6de leerjaar kunnen dan enkele weken oefenen en zich later eventueel inschrijven voor de wedstrijden. Tijdens het tweede trimester houden we een tafeltenniskampioenschap. In mei en juni organiseren we ‘s middags klassencompetities. Dat kan voetbal, trefbal, netbal of een andere sport zijn. Aanvullend is er ook een vrijblijvend sportaabod tijdens de middag in het kader van welbevinden.  Jaarlijks is er een sportdag en een dag van de sportclubs. Daarnaast zijn er nog de naschoolse sportactiviteiten van MOEV. Meestal gaan de sportactiviteiten op woensdagnamiddag door. De ouders zorgen voor het vervoer. Op het programma staan heel wat verschillende sporten bijv. netbal, trefbal, unihoc, voetbal 4-4, touwtrekken, minitennis,… De kinderen die in aanmerking komen voor de sportnamiddag nodigen we tijdig uit om hun sportieve beentje voor te zetten.

Zorg en LO

Maandelijks is er een overleg met de zorgcoördinatoren en de leermeesters LO. We zijn ervan overtuigd dat zij elkaar goed kunnen aanvullen. Sommige leerproblemen worden al opgemerkt via de motorische ontwikkeling. Bovendien kunnen de sportleerkrachten vaak nuttige info geven over kinderen tijdens de turnles die ook tijdens het zorgoverleg besproken worden. 

Bewegen tijdens de lessen

Sport en spel horen voortdurend de aandacht te krijgen in een school die sport hoog in het vaandel draagt. Onze klasleerkrachten zetten in op bewegen tijdens de lessen bij de aanbreng of inoefening van een reken-, taal- of andere les.

Kunst en Cultuur

De school werkt samen met de Academie het project “Maxi Muzisch onder 1 dak” verder uit. Het team maakt zicht sterker in het doelgericht uitwerken van muzische activiteiten.

We trekken de kaart van ICT en Techniek

Bijdetijdse informatica

In Qworzó zijn we mee met de hedendaagse communicatietechnologie. Een draadloos netwerk, chromebooks, digitale schoolborden, een website, laptops, een Facebookpagina, Instagram… we hebben het allemaal.

ICT in een leerkrachtige omgeving

Het is een noodzaak om ICT zinvol te integreren in de leeromgeving. Enkel op die manier kunnen we alle leerlingen de ICT-competenties bijbrengen. We zetten ICT in op verschillende manieren:

  • als gereedschap bij het uitvoeren van taken;
  • als instructeur bij een leerproces;
  • als een open digitale leeromgeving.

Het leren van de leerlingen verbetert echter niet automatisch door het inzetten van ICT, maar is pas effectief als het integratieniveau voldoende hoog is. Dit niveau wordt bepaald door de impact van ICT op de leeractiviteit van de leerling. Afhankelijk van de manier van inzetten van ICT zal dit voor de leerlingen kansen bieden. N.a.v. de digitale middelen van de overheid werkten we een plan uit om deze middelen zo goed mogelijk in te zetten.