Art. 46   Visie op leerlingenbegeleiding

Qworzó voert een geïntegreerd beleid leerlingenbegeleiding. Dat inspireert ons om ons handelen en de initiatieven die we opzetten te toetsen en te bekijken vanuit een zorgbrede én gelijke onderwijskansen bril omdat we geloven dat dat de kwaliteit van ons onderwijs verhoogt. De domeinen leren en studeren, onderwijsloopbaan, preventieve gezondheidszorg en psychisch en sociaal functioneren krijgen hierbij een gerichte aanpak.

Zorgbeleid

Het zorgbeleid steunt op volgende drie pijlers:

  • Er moet voortdurend afstemming zijn tussen het pedagogisch-didactisch aanbod en de behoeften van leerlingen.
  • Bij het uitwerken van een schooleigen visie besteden we expliciet aandacht aan een ruime definitie van zorg voor álle leerlingen.
  • We gaan niet enkel uit van zorg voor leerlingen met leerstoornissen of -problemen; het gaat over het werken aan een algemeen klimaat van zorgzaamheid voor álle leerlingen zodat zij zich goed voelen in onze school en in de klas.

Voor kinderen met ontwikkelings- en leerachterstanden

Bij ons op school zijn er in elke leerlingengroep kinderen die, vanwege ontwikkelings- en leerachterstanden, bijzondere aandacht nodig hebben (cognitief, motorisch, sociaal, emotioneel,…)
In dit kader is het van belang om problemen bij kinderen te voorkomen, ze tijdig op te sporen en aan te pakken. Daarom volgende regel: preventie is cruciaal, remediëring werkt aanvullend.
Als remediëring niet volstaat wordt er in samenspraak met ouders en CLB gezocht naar andere maatregelen op maat van het kind. Voor sommige kinderen voorzien we aparte trajecten en eventueel een ondersteuner van het ondersteuningsnetwerk.

Voor kinderen met ontwikkelings- en leervoorsprong

Bij ons op school zijn er kinderen die, vanwege ontwikkeling- en leervoorsprong bijzondere aandacht nodig hebben (cognitief, sociaal en emotioneel). Differentiëren betekent ook kinderen met een grote leerhonger de kans te geven zich te verdiepen in de leerstof. We bieden daarom verrijkingsleerstof voor wiskunde en taal aan sterke leerlingen en dit door een gevarieerd aanbod aan opdrachten. Leerstof die niet vooruitloopt maar die in de breedte werkt. Deze verrijkingsleerstof vervangt basisleerstof en moet door deze kinderen gemaakt worden. Het is dus geen extra werk maar ander werk. Hierdoor moeten deze leerlingen zich ook inspannen om leerstof te verwerken. Ze leren falen, krijgen een betere studiehouding en benutten hun mogelijkheden om creatieve oplossingen te bedenken voor problemen. Een aantal van deze kinderen krijgen dus een ander gedifferentieerd aanbod op onze school.

Gelijke onderwijskansenbeleid

Kansen van leerlingen op een succesvolle schoolloopbaan hangen sterk samen met het sociaal milieu waarin ze leven. Verklaringen daarvoor zijn onder meer de materiële situatie, de ongelijke toegang tot cultuurgoederen, de afstand tussen de thuiscultuur en de schoolcultuur, de kloof tussen de thuistaal en de taal van de klas en de verschillen in onderwijsondersteuning die de ouders bieden.

We trachten op school zicht te krijgen op die kinderen die omwille van hun afkomst extra aandacht op school nodig hebben.

Afhankelijk van die kindkenmerken zetten we extra in op:

  • preventie- en remediëring van ontwikkelingsachterstanden;
  • ouderparticipatie;
  • taalvaardigheid;
  • doorstroming en oriëntering;
  • of intercultureel onderwijs.

Art. 47

Vrij CLB Kempen begeleidt in het arrondissement Turnhout vrije, gemeentelijke en stedelijke scholen in het basisonderwijs en het secundair onderwijs, gewoon en buitengewoon onderwijs.

Ze begeleiden ook centra voor deeltijds leren.

Openingsuren

Het centrum is elke werkdag open van 9.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 16.30 uur. Je kunt met de onthaalmedewerker van onze school ook telefonisch of via mail een afspraak maken voor andere gespreksuren. De namen van de onthaalmedewerkers vind je terug op hun website, bij de contactgegevens van de vestigingen.

Het CLB sluit van 15 juli tot en met 15 augustus en tijdens de kerst- en paasvakantie (met uitzondering van twee dagen in de kerst- en paasvakantie).

Tot 15 juli en vanaf 16 augustus is er permanentie voorzien. Je belt best voor een afspraak, zodat de medewerkers je vlot kunnen verder helpen.

Je kunt bij het CLB ook terecht voor een anoniem chatgesprek (clbchat.be) op maandag, dinsdag, donderdag (17u-21u) en woensdag (14u-21u).

CLB is er voor leerlingen, ouders en school. Ze werken samen met de school, maar ze behoren er niet toe. Je kind kan dus gerust los van de school bij hen aankloppen. Je kunt alleen naar het CLB stappen dat samenwerkt met de school waar je kind ingeschreven is.

Art.  48    Leerlingenbegeleiding

Waarvoor kun je bij het CLB terecht?

Centra voor leerlingenbegeleiding (CLB) bieden gratis informatie, hulp en begeleiding voor leerlingen, ouders en scholen.

Je kunt bij je CLB terecht met heel wat vragen.

Je kunt naar het CLB…

  • als je kind ergens mee zit of zich niet goed in zijn vel voelt;
  • als je kind moeite heeft met leren;
  • voor studie- en beroepskeuzehulp;
  • als er vragen zijn over je kind zijn/haar gezondheid, lichaam… ;
  • als je kind vragen heeft rond seks, vriendschap en verliefdheid;
  • met vragen rond inentingen.

Het CLB zal contact met jullie opnemen…

  • voor het systematisch contactmoment;
  • als de leerling te vaak afwezig is op school (leerplicht);
  • wanneer de school leersteun wil aanvragen voor de leerling met specifieke onderwijsbehoeften (GC-verslag);
  • voor toegang tot het gemeenschappelijk curriculum met intensieve ondersteuning in gewoon of buitengewoon onderwijs (OV4-verslag);
  • voor toegang tot een individueel aangepast curriculum in gewoon of buitengewoon onderwijs (IAC-verslag).

De maatregelen die het CLB instelt ter preventie van besmettelijke ziekten zijn ook verplicht.

De school vraagt het CLB erbij van zodra ze vaststelt dat een leerling uitbreiding van zorg nodig heeft. De school en het CLB zullen dan ook altijd de ouders en de leerling zelf erbij betrekken.

Voor een CLB-tussenkomst is er een uitdrukkelijke toestemming nodig van de ouders als je kind jonger is dan 12 jaar.

De leerlingen ouder dan 12 jaar kunnen dit zelf beslissen.

Art. 49    Preventieve gezondheidszorg

Op onderzoek: het systematisch contactmoment

  • 1ste kleuterklas 3-4 jaar
  • 1ste lagere school 6-7 jaar
  • 4de lagere school 9-10 jaar
  • 6de lagere school 11-12 jaar

Elke leerling moet verschillende keren op onderzoek bij de CLB-arts en verpleegkundige. Die onderzoeken zijn verplicht. In het gewoon onderwijs is dat in vaste leerjaren, in het buitengewoon onderwijs op dezelfde leeftijden.

Tijdens het onderzoek mag je kind aan de verpleegkundige en de dokter altijd vragen stellen. Je kunt ook met de dokter een afspraak maken op een later tijdstip. De onderzoeken kunnen ook door een andere arts uitgevoerd worden, maar daar zijn enkele voorwaarden aan verbonden. Die vraag je best aan je CLB.

Inentingen

Het CLB biedt gratis inentingen aan. Daarbij volgen we het ‘vaccinatieprogramma’ dat door de overheid is aanbevolen.

Om ze te krijgen, kunnen de ouders toestemming geven. Als de arts inschat dat de leerling bekwaam is, kan die ook zelf toestemming geven.

Welke inentingen kun je krijgen?

1ste lagere school 6-7 jaar

Polio (kinderverlamming), difterie (kroep), tetanus (klem), kinkhoest.

4de lagere school 9-10 jaar

Mazelen, bof (dikoor), rubella (rode hond).

1ste secundair 12-13 jaar

HPV (humaan papillomavirus):         2 inentingen.

3de secundair 14-15 jaar

Difterie, tetanus, kinkhoest.

Art. 50   Multidisciplinair leerlingendossier

CLB dossier

Als je kind bij ons voor begeleiding komt, dan maken we een dossier. Daarin komt alles wat met jouw kind en de begeleiding te maken heeft. We houden ons uiteraard aan enkele regels:

  • Wij wisselen op contactmomenten enkel die gegevens uit die nodig zijn voor de begeleiding op school.
  • In het dossier komen enkel gegevens die nodig zijn voor de begeleiding.
  • We behandelen de gegevens met de nodige discretie en zorgvuldigheid.
  • We houden ons aan het beroepsgeheim, de privacywetgeving en het ‘decreet rechtspositie minderjarigen’.

Het dossier inkijken?

Vanaf 12 jaar mag je kind dat meestal, maar hierop bestaan enkele uitzonderingen. Ouders of voogd mogen het dossier dan enkel inkijken met de  toestemming van de leerling. Als jouw kind jonger dan 12 jaar is, dan mag je als ouder of voogd het dossier inkijken. Dat geldt niet altijd en ook niet voor het volledige dossier. Voor gezondheidsgegevens bijvoorbeeld, beslist de arts.

Je kunt een kopie vragen van de gegevens die je mag inkijken. Inkijken gebeurt altijd samen met een gesprek om uitleg te geven. Die kopie is vertrouwelijk en mag niet voor iets anders dienen dan jeugdhulp.

Gegevens over jezelf mag je laten verbeteren en aanvullen. Je kunt ook vragen om sommige gegevens niet in het dossier op te nemen. Daarvoor moet je wel een ernstige reden hebben. Het mag bovendien niet gaan om gegevens die we verplicht verwerken, zoals de resultaten van de medische onderzoeken.

Naar een andere school

Als je kind naar een andere school gaat, dan gaat het dossier naar het CLB waar die school mee samenwerkt. Je kunt je daartegen verzetten, maar sommige gegevens geven we verplicht door. Het volgende kun je niet weigeren: identificatiegegevens, gegevens over leerplicht, inentingen, medisch onderzoek en de opvolging hiervan. Een gemotiveerd verslag of een verslag dat toegang geeft tot het buitengewoon onderwijs, moet ook worden overgedragen – als er zo’n verslag bestaat.

Als je niet wil dat het hele dossier naar het nieuwe CLB gaat, dan moet je dat binnen de 10 dagen na je inschrijving in de andere school, schriftelijk laten weten aan je (oude) CLB. Dat moet zo snel omdat je dossier anders automatisch verhuist met je inschrijving.

En later?

We houden het dossier van je kind minstens 10 jaar bij op het CLB, te tellen vanaf het laatste systematisch contactmoment. Daarna wordt het vernietigd.

Een klacht?

Heb je een klacht, dan luisteren we daar graag naar. Elk CLB heeft een vaste werkwijze om klachten te behandelen. Dat garandeert dat elke klacht de nodige aandacht krijgt en met zorg behandeld wordt. De procedure kun je vragen aan je CLB-medewerker of de directeur van je CLB.